Dobrý a zlý vlk

Artefiletická aktivita s príbehom „Dobrý a zlý vlk“

Kazuistika

Meno dieťaťa: Timo,7 rokov (meno bolo zmenené)
Prostredie: Azylový dom
Téma aktivity: Dobrý a zlý vlk v nás (technika Mgr. Andea Geseová)
Metodika: Artefiletika
Použitý materiál: Príbeh, pastelky, papier

 

Opis dieťaťa a jeho situácie

Timo je 7-ročný chlapec, ktorý navštevuje 1. ročník spojenej školy. Dlhodobo žije s matkou a staršou sestrou v azylovom dome. Často som pozorovala, že sa mu deti vysmievajú, ba dokonca na neho aj fyzicky útočia. Pôsobí neistým dojmom a v skupine sa drží v úzadí.

Na začiatku aktivity sa deti Timovi posmievali kvôli jeho rečovému prejavu. Priznal mi, že ho spolužiaci opakovane napádajú. Sedel v kúte, v očiach mal slzy a pôsobil veľmi smutne.

 

Priebeh aktivity

Aktivita bola postavená na rozprávaní príbehu o dvoch vlkoch, ktorí symbolizujú vnútorný boj dobra a zla v každom z nás. Po prečítaní príbehu som deti vyzvala, aby nakreslili svojho „dobrého“ a „zlého“ vlka. Najprv si mali vybrať pastelku na znázornenie „zlého vlka“ a následne inú farbu na „dobrého vlka“.

Timo sa najskôr zdráhal zapojiť, sledoval ostatné deti a držal sa bokom. Keď však videl, ako spolužiaci začali technikou čmárania zobrazovať „zlého vlka“ na spoločnom papieri, vybral si dve čierne pastelky a pridal sa. Pri kreslení si zabral dominantné miesto na papieri, nerešpektoval hranice ostatných detí a veľmi rýchlo, rytmicky čmáral. Počas procesu sa mu niekoľkokrát zlomila pastelka. Keď prišiel na rad „dobrý vlk“, odmietol použiť inú farbu a znázornil ho opäť čiernou pastelkou. Keď zistil, že v krabičke už žiadna čierna nie je, začal do kresby zasahovať dlaňami, až mal ruky celé od farby. V určitom momente si začal čierne fľaky rozotierať po tvári, následne vyskočil na stôl a dupal po čmáranici. Ostatné deti ho pozorovali s nepochopením a mierne sa od neho vzdialili.

V ďalšej fáze aktivity sme dramaticky stvárňovali „dobrého“ a „zlého“ vlka. Keď som deti vyzvala, aby sa rozdelili do dvoch skupín, všetky sa pridali k „zlým vlkom“ – cerili zuby, zavýjali, skákali po dlážke a pôsobili zastrašujúco. Žiadne z nich sa nechcelo stotožniť s „dobrým vlkom“. Timo sa do dramatizácie nezapojil, stále sa sústredil na svoju kresbu. Nakoniec začal papier trhať, gniaviť a búchať do neho päsťami. Pri tomto pohybe sa usmieval a na konci aktivity pôsobil uvoľnene.

Počas reflektívneho dialógu povedal iba: „To bolo super.“

 

Reflexia a záver

Po dokončení kresby deti reflektovali spoločné dielo. Timo najskôr mlčal, no po povzbudení sa rozhodol prehovoriť. Povedal: „Zlý vlk je veľký, lebo je silnejší. Dobrý vlk nemá dosť miesta.“ Táto výpoveď naznačuje jeho vnútorný pocit zraniteľnosti a prevahu negatívnych zážitkov, ktoré v azylovom dome prežíva. Napriek tomu sa zdalo, že ho aktivita uvoľnila a pomohla mu vyjadriť svoje emócie.

Po skupinovej diskusii sme sa rozprávali o tom, ako môžeme „dobrého vlka“ posilniť – prostredníctvom priateľstva, láskavosti a podpory. Timo pozorne počúval a premýšľal nad slovami ostatných. Pri odchode ma poprosil, či si môže zobrať zvyšné papiere, aby mohol čmárať aj doma. Súhlasila som. Nečakane ma objal a odchádzal s niekoľkými papiermi v ruke, tentoraz s úsmevom.

O týždeň, keď som prišla za deťmi na pravidelnú aktivitu, Timo mi podal do rúk papiere, ktoré si odniesol. Všetky boli počmárané čiernou farbičkou – okrem jedného, dôkladne poskladaného. Keď mi ho podával, povedal: „To je pre teba.“ Na papieri bolo veľké červené srdce.

 

Záver:

Táto aktivita umožnila Timovi vizuálne vyjadriť svoje vnútorné prežívanie. Jeho kresba a výpovede naznačujú, že negatívne skúsenosti v jeho živote prevažujú, no zároveň má potenciál rozvíjať vnímanie dobra a bezpečia. V budúcnosti by bolo vhodné pokračovať v podobných aktivitách, ktoré by mu umožnili vyjadriť pocity a posilniť sebavedomie a pozitívne sebahodnotenie.

Odporúčania:
  • Pokračovať v artefiletických aktivitách s dôrazom na vyjadrenie emócií a spracovanie vnútorného konfliktu.
  • Podporiť Tima v bezpečnej komunikácii so skupinou – vytvoriť priestor, kde sa bude cítiť prijatý a pochopený.
  • Rozvíjať tému posilnenia „dobrého vlka“ v jeho vnútri – prostredníctvom aktivít zameraných na budovanie pozitívnej identity a sebahodnotenia.
  • Vytvoriť individuálne stretnutia s Timom na podporu emočného spracovania a regulácie jeho vnútorných prežitkov (napríklad cez arteterapiu alebo muzikoterapiu).
  • Pracovať so skupinou na zmene dynamiky – podporiť tému prijatia a spolupráce, aby sa Timo necítil vylúčený.

Prečítajte si naše najnovšie články

Darujte nám vaše 2%

Vaše 2% v praxi neznamenajú žiadne výdavky navyše. Ide o daň, ktorú by ste inak museli odviesť do štátneho rozpočtu….

Arteterapeutická konferencia 2025

S radosťou pozývame všetkých priaznivcov arteterapie, artefiletiky, psychoterapie, pedagogiky a duševného zdravia  na konferenciu: HĽADANIE ZMYSLU ARTETERAPIA V PROCESE SEBAUTVÁRANIA organizovanú v…

Darujte nám vaše 2%

Vaše 2% v praxi neznamenajú žiadne výdavky navyše. Ide o daň, ktorú by ste inak museli odviesť do štátneho rozpočtu….

Arteterapeutická konferencia 2025

S radosťou pozývame všetkých priaznivcov arteterapie, artefiletiky, psychoterapie, pedagogiky a duševného zdravia  na konferenciu: HĽADANIE ZMYSLU ARTETERAPIA V PROCESE SEBAUTVÁRANIA organizovanú v…

Sledujte nás

Sledujte nás